Serwis internetowy Gminy Sulkowice wykorzystuje COOKIES

 

czyste powietrze logo

Wybory do Izby Rolniczej

Jakość powietrza

 powietrze

Gospodarka nieruchomościami

Dla przedsiębiorców


ceidg

ePUAP

Elektroniczna
Skrzynka Podawcza

(wymaga konta na platformie ePUAP)



USC-7: Transkrypcja aktu małżeństwa (wpisanie do polskich ksiąg aktu małżeństwa zawartego za granicą). Drukuj Email
wtorek, 26 czerwca 2012 22:32, odsłon: 1763

 

Usługa: Transkrypcja aktu małżeństwa (wpisanie do polskich ksiąg aktu małżeństwa zwartego za granicą).
Komórka organizacyjna: Urząd Stanu Cywilnego
Numer: USC-7 wersja: 2 data utworzenia: 03.07.2012 r.

 

Sposób i miejsce złożenia dokumentów:

Osobiście lub za pośrednictwem polskiej placówki dyplomatycznej za granicą
(złożenie podania, dokumentu zagranicznego, tłumaczenia).

Urząd Stanu Cywilnego, Rynek 1, 32 – 440 Sułkowice, (parter, pokój nr 06) w godzinach pracy Urzędu.

Miejsce wydawania dokumentów:

Urząd Stanu Cywilnego.
Tel. 012 273 20 75 wew. 19
Decyzję odbiera się osobiście w USC lub zostaje doręczona za pośrednictwem poczty, za zwrotnym potwierdzeniem odbioru.

Dokumenty wymagane od wnioskodawcy:
  1. Podanie zawierające takie elementy jak: Imię i nazwisko, adres zamieszkania wnioskodawcy, datę, miejscowość oraz kraj, w którym zostało zawarte małżeństwo oraz dane współmałżonka, oświadczenie wnioskodawcy, że nie dokonano wpisu wymienionego aktu do polskich ksiąg w żadnym Urzędzie Stanu Cywilnego na trenie Polski (wzór podania w załączeniu). Podanie powinno być podpisane przez wnioskodawcę.
  2. Odpis aktu małżeństwa lub jego kserokopia potwierdzona przez urząd , który go wydał albo polskiego konsula – oryginał.
  3. Tłumaczenie ww. dokumentu na język polski, sporządzone przez polskiego tłumacza przysięgłego lub polskiego konsula – oryginał. Jeżeli dokument zagraniczny jest wielojęzyczny i zawiera język polski nie wymagane jest tłumaczenie.
  4. W przypadku wpisywania aktu małżeństwa obywatela polskiego, który nie złożył oświadczenia, w zagranicznym Urzędzie Stanu Cywilnego, w sprawie swojego nazwiska noszonego po zawarciu małżeństwa, może je złożyć wraz z wnioskiem o wpisanie aktu małżeństwa do ksiąg polskich, a gdy małżeństwo zawierali obywatele polscy, mogą także złożyć oświadczenie o nazwisku dzieci zrodzonych z tego małżeństwa.
  5. Do odbioru decyzji konieczny jest dowód osobisty lub innych ważny dokument ze zdjęciem (do wglądu).
  6. Podanie o wydanie 3 nieodpłatnych egzemplarzy aktów małżeństwa.
Informacje o opłatach:
Opłata skarbowa:
- Za wydanie decyzji 50,00 zł

Opłatę skarbową można uiścić w formie gotówki w kasie urzędu - parter - Sala Obsługi Klienta, pokój nr 01 oraz w formie bezgotówkowej dokonując przelewu na konto:
Bank Spółdzielczy Rzemiosła Kraków Oddział Sułkowice - Nr rachunku: 8685890006 0170 000000680012 - z dopiskiem "opłata skarbowa".

Jeżeli wniosek składany jest za pośrednictwem polskiej placówki dyplomatycznej za granicą - czynność podlega opłacie konsularnej.
Termin załatwienia sprawy:

W większości przypadków decyzja wydawana jest w terminie 1-2 dni po złożeniu podania.

W sprawach skomplikowanych termin wydania decyzji może zostać przedłużony do 30 dni.

Podstawa prawna:
  1. Art. 73 ustawy z dnia 29 września 1986 r. - Prawo o aktach stanu cywilnego (tekst jednolity Dz. U. z 2011 r. Nr 212, poz. 1264).
  2. Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 26 października 1998 roku w sprawie szczegółowych zasad sporządzania aktów stanu cywilnego, sposobu prowadzenia ksiąg stanu cywilnego, ich kontroli, przechowywania i zabezpieczenia oraz wzorów aktów stanu cywilnego, ich odpisów, zaświadczeń i protokołów (Dz. U. Nr 136, poz. 884 z późn. zm.).
  3. Art. 35 i art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jednolity z. U. z 2000 r. Nr 98, poz.1071 z późn. zm.).
Tryb odwoławczy:

Od decyzji przysługuje odwołanie do Wojewody Małopolskiego wniesione z pośrednictwem Kierownika Urzędu Stanu Cywilnego w Sułkowicach w ciągu 14 dni od dnia jej doręczenia.

Odwołanie należy składać pocztą lub osobiście na dzienniku podawczym znajdującym się na Sali Obsługi Klienta (parter, pokój nr 01).

Uwagi, informacje dodatkowe:

Transkrypcji aktu małżeństwa dokonuje się w Urzędzie Stanu Cywilnego właściwym ze względu na miejsce zameldowania na pobyt stały jednego z małżonków. Podanie powinno być podpisane przez oboje małżonków. Jeżeli wniosek składa jedna osoba, konieczne jest notarialne pełnomocnictwo współmałżonka do wpisania aktu małżeństwa do polskich ksiąg. W przypadku, gdy podanie składa jedna osoba bez pełnomocnictwa drugiej, Urząd wszczyna postępowanie administracyjne, ponieważ należy powiadomić drugiego małżonka o toczącym się postępowaniu. W rezultacie wydana zostanie decyzja o wpisaniu aktu do polskich ksiąg. Na podstawie decyzji Kierownika Urzędu Stanu Cywilnego, w księdze małżeństw sporządzony zostaje akt małżeństwa, z którego na wniosek Klienta wydane zostają nieodpłatnie 3 egzemplarze odpisów aktu małżeństwa.

Jeżeli akt zagraniczny nie zawiera kompletnych danych przewidzianych ustawą Prawo o aktach stanu cywilnego, akt ten należy uzupełnić. W takim przypadku Klient zostanie poinformowany o konieczności uzupełnienia aktu. Akt małżeństwa uzupełnia się na podstawie skróconych odpisów aktu urodzenia małżonków.

Dokumenty składane wraz z wnioskiem nie podlegają zwrotowi, lecz są włączane do akt zbiorowych aktu stanu cywilnego i przechowywane w USC przez okres 100 lat, następnie przekazywane do archiwum państwowego.

Formularze wniosków do pobrania: